دیابت چیست؟

بیماری قند یا دیابت یک بیماری یک بیماری مزمن غیر واگیردار است که ناشی از عملکرد ناقص بدن در فرایند سوخت ساز ایجاد می شود. بدن ما توسط هورمون انسولین مقدار قند بدن ما را تنظیم می کند . وقتی غده لوزالمعده ( پانکراس ) بدن ما از تولید این هورمون، باز می ماند یا نسبت به تولید آن از خود مقاومت نشان می دهد بیماری به نام دیابت و یا همان بیماری قند شکل می گیرد.

بیماری دیابت یا قندخون است که به صورت قندخون ناشتای بالای 126 و یا قندخون راندوم بالای 200 همراه با علائم دیابت تعریف می گردد.

انواع دیابت

هورمون انسولین دارای وظایف مشخص و مهم در کنترل متابولیسم بدن است. انسولین کنترل مقدار قند خون و همچنین مدیریت مصزف چربی بدن به عنوان سوخت را به عهده دارد. نبود این هورمون در بدن یا عملکرد ناقص بدن در بکار گیری این هورمون باعث می شود بیماری دیابت به انواع مختلف تعرف شود.

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک نتیجه فقدان تولید انسولین توسط بدن است که بیشتر درکودکی و نوجوانی بروز می کند.

دیابت نوع دو

دیابت نوع دوم به این معنا است که در بدن کمبود یا مقاومتی نسبت به انسولین وجود دارد. این مشکل بیشتر در میانسالی دیده میشود.

دیابت بارداری

در طی دوران بارداری نیز قند خون افزایش می یابد که کنترل آن بسیار مهم و ضروری است.

علایم دیابت

متاسفانه در بیماری دیابت بیش از نیمی از بیماران از بیماری خود بی خبرند. علت این امر نبود علایم برای این نوع بیماری است. بطور کلی علایمی همچون پرخوری، پر ادراری، پر نوشی، کاهش وزن و یا احساس خستگی مفرط باعث می شود پزشک شما را با آزمایش قند خون به عنوان تنها مرجع معتبر شناسایی بیماری قند ارجاع دهد.

دیابت و اهمیت آن

بیماری قند خون با توجه به نبود علایم شناسایی ظاهری برای آن و شیوع بالا زیسک بالایی در جامعه ایجاد میکند. طبق آمار رسمی بیش از 5 میلیون مبتلا به دیابت در میان جامعه ایرانی وجود دارد که از بیماری خود بی اطلاع هستند.

نکته دیگر عواقب ابتلا به این بیماری است که در صورت نبود کنرتل وضعیت بیمار بسیار پرهزینه و توان فرسا است. یک بیمار دیابتی به طور جدی در معرض از دست دادن اندام و اعضای بدن خود است که عدم توجه به آن باعث مشکلات غیر قابل جبرانی برای بیمار خواهد شد.

عوارض دیابت

عوارض دیابت را می توان در دو دسته کلی تقسیم بندی کرد. نوع اول عوارض حاد و نوع دوم عوارض مزمن نامیده میشوند.

عوارض حاد

عوارض حاد شامل هیپرگلیسمی ( افزایش ناگهانی قند خون ) و هیپوگلیسمی ( کاهش ناگهانی قند خون ) می باشد.

عوارض مزمن

عوارض مزمن که عمده علت اهمیت کنترل دیابت می باشد و به این معنی است که هیچ ارگانی در بدن نیست از عوارض دیابت در امان نخواهد ماند. این عوارض بر عروق کوچ و بزرگ بدن و عملکرد اندام تاثیر می گذارند یا به عبارت دیگر همه جای بدن.

عوارض عروقی دیابت

دیابت بر عروق بدن تاثیر مخربی دارد . با تقسیم بندی عروق بدن به دو گروه کوچک و بزرگ این صدمات نیز از هم منفک می شوند.

از عوارض عروق کوچک یا میکرواسکولار صدماتی است که باعث نابینایی یا نارسایی کلیه یا حتی باعث قطع عضو می شود. این عوارض باعث شده که در میان بیمارهای علت شایع مشکلات برای این اعضا دیابت به شما بیاید.

عوارض عروق بزرگ یا ماکرواسکولار باعث بروز سکته های مغزی و همچنین سکته های قلبی می شود. باز هم دیابت بالاترین نرخ را در ایجاد این عوارض دارد و این به جز درگیری عروق دست وپا با این بیماری مهلک می باشد.

عوارض غیر عروقی دیابت

از عوارض عمده غیر عروقی دیابت می توان مواردی مهم همچون تاخیر معده در هضم غذا، اسهال، عفونت، آب مروارید، اختلالات جنسی و ادراری، بیماری های دهان و دندادن و عوارض پوستی را نام برد.